Hírek

„A tudás kulcsa a kiváló minőségű oktatás” – Beszélgetés Ritva Takkinennel a 2017-es budapesti World Federation of the Deaf (WFD) konferenciáról

„A tudás kulcsa a kiváló minőségű oktatás”

Beszélgetés Ritva Takkinennel a 2017-es budapesti World Federation of the Deaf (WFD) -konferenciáról

2017. november 9–10-én rendezték meg Budapesten a Siketek Világszövetségének 3. nemzetközi konferenciáját, amelyen többek között a siket gyerekek bilingvális és multilingvális oktatásáról, annak hazánkban történő bevezetéséről, valamint a hallássérültek munkaerőpiacon történő elhelyezkedéséről hangzottak el előadások. A rendezvényt követően Ritva Takkinen, a Jyväskyläi Egyetem oktatója válaszolt az mta.hu kérdéseire, aki maga is az előadók között szerepelt.

>>> A teljes cikk ide kattintva érhető el. <<<

forrás: mta.hu

 

Sikeres jelnyelvi tolmácsvizsgát tett a TKK két munkatársa

A mai napon a TKK két munkatársa, Csanálosi Erzsébet, Betty, és Sztari Bernadett, Berni, sikeresen teljesítették utolsó tolmácsvizsgájukat. Mostantól a végzettségük/foglalkozásuk rubrikába hivatalosan is bejegyezhető, hogy JELNYELVI TOLMÁCS. Komolyan megdolgoztak érte. A TKK eddigi működése alatt és tevékenységei között, ez mindenképpen kiemelkedően fontos eredmény. Sokan szorítottunk Nektek. Gratulálunk és nagyon büszkék vagyunk Rátok!

 

Előadás az ELTE-n: A gyerekek nyelvi fejlődése, a társas figyelem és a tudatosság összefüggései

A Többnyelvűségi Kutatóközpont munkatársa, dr. Hámori Ágnes plenáris előadást tartott 2018. május 24-én az ELTE BTK-n rendezett “Az anyanyelv-elsajátítás folyamata 3 éves kor után” című konferencián. Az előadás címe “Pragmatikai tudás és metapragmatikai tudatosság 6 éves gyermekeknél” volt, és a gyermekek nyelvi tudatosságával, metanyelvi jelzéseivel és ezeknek a közös játékokkal, beszélgetésekkel és a társas figyelemmel való összefüggéseivel foglalkozott, az MTA TKK Nyelvesély Tantárgy-pedagógiai  Kutatócsoport munkájának keretében. A metanyelvi jelzések, a beszélgetések, a tudat és a társas figyelem kapcsolatának vizsgálata alapkutatásként is fontos, de az előadás az óvodai és iskolai nevelésben és oktatásban, a pedagógusok, szülők és gyógypedagógusok számára is lényeges és közvetlenül alkalmazható megállapításokat fogalmazott meg, nagyszámú érdeklődő – nyelvészek, pedagógusok és gyógypedagógusok – előtt.

 

Szakmai megbeszélés Mark Rusttal

Tegnap vendégünk volt Mark Rust, aki három hónapos magyarországi tartózkodása alatt minket is megtisztelt látogatásával. A professzor (jelenleg a budapesti McDaniel College vendégprofesszora) siket szülők gyermekeként foglalkozik az amerikai jelnyelvvel (az egyik anyanyelve). Három órás látogatása tartalmas és jó hangulatú eszmecsere jegyében telt, amelynek keretében bemutattuk a munkáinkat, illetve áttekintettük, hol vannak közös kapcsolódási pontok, különös tekintettel a korpuszépítésre, a nyelvi mérésekre, a terminológiai fejlesztésekre. A jövőben egy aktív, tartalmas együttműködésre számíthatunk.

   

Munkatársaink bemutatták az Új Nemzeti Kiválóság Program keretében készült előadásaikat

2018. május 15-én az MTA Nyelvtudományi Intézetében megrendezésre került a Módszerek, mintázatok, nyelvtudomány ‒ Előadások az Új Nemzeti Kiválósági Program keretében c. konferencia, melyen munkatársaink is bemutatták kutatásaikat. A délutáni szekcióban Bokor Julianna: Két módszer között… Szurdopedagógusok a kétnyelvű siketoktatásról és annak bevezetéséről című előadását, Holecz Margit: Támogató tudással a valós esélyekért – A cochleáris implantáció lehetőségeiről című előadását és Tücsök Dorottya: Mi és ők ‒ a másság tematizálásának megjelenése című előadását láthatták az érdeklődök.

                          

Rangos finn állami kitüntetésben részesült a többnyelvű Geresdlak polgármestere

Finnország köztársasági elnöke a Finn Oroszlán Lovagrend érdemrendjét adományozta dr. Habjánecz Tibornak, a finnek által is lakott németajkú baranyai település, Geresdlak polgármesterének, aki munkájával kiemelkedően sokat tett a finn-magyar kapcsolatok előmozdításáért. A település nyelvi sokszínűségéről írta doktori dolgozatát kutatóközpontunk munkatársa, Pachné Heltai Borbála. A kitüntetést Finnország magyarországi nagykövete, Petri Tuomi-Nikula adta át a nagyköveti rezidencián 2018. május 17-én. Ezúton is sok szeretettel gratulálunk!

Szakmai workshop a Többnyelvűségi Kutatóközpontban

A Többnyelvűségi Kutatóközpont csapata 2018. május 10-én tájékoztató szakmai workshopot tartott, a NyelvEsély Szakmódszertani Kutatócsoport – Nyelvileg tudatos iskola, kétnyelvű siketoktatás és a nyelv által kiaknázható tudás innovatív módszereinek, eszközeinek fejlesztése című projektjének keretén belül. A rendezvényen a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének munkatársai, a vidéki székhelyű egységeinek titkárai vettek részt. A tájékoztató workshop célja a Többnyelvűségi Kutatóközpont jelenlegi – különösen az EFOP Akadálymentesített infokommunikációs szolgáltató platform fejlesztése, hallás- és látássérült személyek számára (2018-2019), NyelvEsély tantárgy-pedagógiai kutatócsoport (2016-2020) – és az eddigi – TÁMOP JelEsély (2013-2015) – főbb munkáinak bemutatása volt. A workshopon előadást tartott Bartha Csilla, Romanek Péter Zalán, Holecz Margit és Nagyné Kiss Anna a projektek keretében végzett munkálatok egyes aspektusairól. Az előadások után Tarr Zoltán bemutatta a kutatóközpont stúdióját, az ott folyó munkálatokat, és a résztvevők betekinthettek az elkészült anyagokba is.

 

A szakmai workshop részletes programja:

14:00 – 14:05 – Megnyitó (Bartha Csilla)

14:05 – 14:20 – A Többnyelvűségi Kutatóközpont a társadalmilag felelős, esélyteremtő kutatások szolgálatában: A JelEsély és a NyelvEsély projektek rövid bemutatása (Bartha Csilla)

14:20 – 14:40 – Kölcsönös bevonódás, érintett értelmezés és gyakorlat mint szemlélet és módszertan  – siket szemmel (Romanek Péter Zalán)

14:40 – 15:00 – A terepmunkától az első magyar jelnyelvi korpuszig: A minta és az annotáció bemutatása (Nagyné Kiss Anna és Holecz Margit)

15:00 – 15:20 – A stúdió és az ott folyó munkálatok – Demonstráció (Tarr Zoltán)

15:20 – 16:00 – Kérdezz-felelek – kötetlen beszélgetés (moderátor: Romanek Péter Zalán)

 

 

               

               

               

Kerekasztal-beszélgetés a cochleáris implantációról (CI)

A cochleáris implantáció állt az ELTE BTK-n 2018. május 8-án megszervezésre került
kerekasztal-beszélgetés középpontjában. A kerekasztal-beszélgetés célja az volt, hogy
megismertesse a CI működését az érdeklődőkkel és betekintést nyújtson az eszköz által
biztosított lehetőségekbe, annak esetleges korlátaiba, valamint információval szolgáljon az
implantátumviselés mindennapi életre gyakorolt hatásairól. A beszélgetés során implantáltak,
családtagok és szakemberek osztották meg gondolataikat, valamint meséltek saját
tapasztalataikról.
A rendezvény az Emberi Erőforrások Minisztériuma ÚNKP-17-3 kódszámú Új Nemzeti
Kiválóság Programjának támogatásával az MTA-NYTI NyelvEsély Szakmódszertani
Kutatócsoport munkájába kapcsolódva valósult meg.

    

Finn szemmel az oktatásról

Május 3-án megbeszélést tartottunk a NyelvEsély projekt aktuális feladatairól kutatócsoportunk finnországi tagjával, Jukka Sinnemäki általános iskolai tanárral. Szó esett a digitális eszközök iskolai használatának kérdéseiről, a különböző tantárgyak tanárai közötti együttműködés lehetőségeiről, a gyerekek motiválásának módszereiről, valamint az életmód és a tanulmányi sikerek közötti kapcsolatról. Köszönjük Jukka az inspiráló látogatást!

       

Visual Learning

2018.04.28-án Bartha Csilla és Romanek Péter Zalán előadás tartott a nyolcadik Budapest Visual Learning Conference harmadik napján. a Többnyelvűségi Kutatóközpont/ Research Centre for Multilingualism számára megtisztelő, hogy az előadást a tragikus módon elhunyt Franz Dotter professzor úr helyett, az ő emlékére tarthatták meg munkatársaink. Dotter professzor munkásságának alapjai közösek az általunk képviselt értékekkel, így az előadásunk tekintettel volt erre. „Rethinking linguistic patterns of the Hungarian Sign Language: What Do the Deaf’s Viewpoints Tell Us about Their Perception?” (A magyar jelnyelv nyelvi mintázatainak újragondolása: Mit mondanak nekünk a siketek nézőpontja a saját percepciójukról?) volt az előadás címe, amelyben az előadók a siketek kétnyelvűségének két újragondolt jelenségének bemutatására fókuszáltak.