Többnyelvűségi Kutatóközpont
Bármilyen nyelven is beszélsz, sosem tudsz mást mondani, mint ami vagy.Ralph Waldo Emerson
Az MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpontja az elmúlt húsz év kisebbségi kutatásainak bázisán jött létre 2008-ban. A Központ kutatói ez idő alatt több hazai, régiós és uniós projektet irányítottak, számos régiós és nemzetközi konferenciát szerveztek (pl. ICML XI), folyamatosan közvetítve eredményeiket.
Jelentős szakmai előzmény a 2008 -ban zárult, nyolc közép -kelet -európai ország részvételével zajlott FP6 -os DILING (Dimensions of Linguistic Otherness: Prospects of Maintenance and Revitalization of Minority Languages) projekt. A Központ megalakulása óta eltelt időszak eredményei közül a teljesség igénye nélkül érdemes kiemelni az alábbiakat:
Az Európai Bizottság által társfinanszírozott Language Rich Europe projektumban elkészült az Európai Többnyelvűségi Index, a magyar eredményeket összefoglaló fejezet megjelent a Cambridge University Press gondozásában.
Legutóbbi Projekt

www.jelesely.eu
Az MTA Nyelvtudományi Intézetében „JelEsély” néven, a TÁMOP 5.4.6/B-13/1-2013-0001 keretében futó projekt a magyar jelnyelvnek és a siket közösség jelnyelv-használatának kutatásával és feltárásával foglalkozik, a jelnyelvi, illetve kétnyelvű (jelnyelven és magyar nyelven történő) oktatás megalapozása és támogatása érdekében.
A kutatás célja a magyar jelnyelv tudományos leírása az iskolai oktatásra való alkalmassá tételhez, a siket közösség jelnyelv-használatának feltérképezése, és a siketek és nagyothallók társadalmi és nyelvi helyzetének vizsgálata. A projekt arra irányul, hogy ezzel elősegítse a jelnyelv bevezetését és használatát a siketek iskolai oktatásában, és támogassa a siket és nagyothalló közösség esélyeinek növelését, a magas szintű oktatáshoz való hozzáférését, valamint a siketek kommunikációs jogainak gyakorlását.
Hírek & Események
Megjelent a Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpontjának legújabb kötete: Nemzetiségi nyelvi tájkép Magyarországon
január 21, 2021A járvány okozta veszélyhelyzet hatása a humán(tudományi) kutatásokra című konferencia
október 23, 2020Virtuális kerekasztal Kontra Miklós tiszteletére
október 14, 2020„Nyelvében él a nemzet” – a nyelvi jogok szabályozása és gyakorlati érvényesülése az Osztrák–Magyar Monarchiában vitaest
október 9, 2020Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője fertőzés megelőzésére vonatkozó ajánlásai – magyar jelnyelven
szeptember 3, 2020Müller Cecília, az országos tisztifőorvos közleménye magyar jelnyelvi változattal
szeptember 3, 2020A Magyar Országgyűlés elfogadta a magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról szóló törvény módosító javaslatát
július 4, 2020A Semmelweis Egyetem plakátja az országos reprezentatív COVID-19 szűrővizsgálatról romani nyelven
május 5, 2020Tanulj online!
Az e-learning tanulóközpontú, irregulárisan szerveződő tanulási forma, mely a tanuló autonómiáján és spontán tudáscserén alapulva már nem hierarchikus, hanem sokirányú, decentralizált, sokcsatornás; a kollaboratív tanulásra ösztönözve kibontakoztatja a tanulói kreativitást.